OSH | Odborový svaz hasičů

Národní bezpečnostní výbor pro dopravu: Oběť letecké nehody v San Francisku přejely dva hasičské vozy

   NATIONAL TRANSPORT SAFETY BOARD - NTSB   NTSB je americkým kongresem pověřená nezávislá federální agentura  pro vyšetřování všech nehod v civilním letectví v USA a vážných nehod v jiných druzích dopravy - železnice, dálnice, námořní doprava a přeprava komodit potrubím.  Mladá dívka byla přejeta hasičským autem kladoucím pěnu a později dalším vozem odjíždějícím pro vodu.  SAN FRANCISCO, Chronicle, Kalifornie  Podle zjištění federálního vyšetřování byla dospívající dívka, která přežila havárii letadla společnosti Asiana Airlines na mezinárodním letišti v San Franciscu, přejeta ne jedním, ale dvěma auty poté, co hasiči dospěli k mylnému závěru, že je mrtvá, aniž by zkontrolovali její životní funkce.     Hasičský sbor připustil, že jedno vozidlo, které stříkalo pěnu, přejelo šestnáctiletou Ye Meng Yuan z Číny, když se účastnilo zásahu 6.července 2013 po havárii letadla. Ale zveřejněné dokumenty ukázaly, že také druhé vozidlo přejelo dívku Ye, a že pozorovatel viděl dívku na zemi a naváděl řidiče kolem ní, protože ležela blízko hořícího levého křídla Boeingu 777. Pozorovatel pak šel pomáhat na místě nehody. O čtrnáct minut později, podle shrnutí NTSB, to byla první souprava, která přejela dívku, která byla v té chvíli pokrytá hasicí pěnou. O několik minut později přejela další souprava Ye, když řidič odjížděl, aby doplnil své vozidlo  vodou.  Koroner dospěl k závěru, že předtím, než byla přejeta, byla Ye naživu. Nicméně, hasičům kteří ji viděli v prvních minutách po nehodě se jevila jako mrtvá, jak ukazují federální dokumenty. Roger Phillips, hasič ze základny na letišti, byl první kdo uviděl Ye, když jel ve vozidle s označením Rescue10. Řekl vyšetřovatelům, že vystoupil z auta a šel asi 5 metrů k místu, kde ležela Ye. „Podle vzhledu vypadala, že je mrtvá...“, ale podle shrnutí bezpečnostního výboru a po rozhovorech s ním, nezkontroloval její životní funkce. Myslel si, že je to figurína, protože její tvář vypadala jako z vosku. Její oči byly zavřené, a v její tváři byla grimasa. „Tělo vypadalo jako figuríny, které používáme pro výcvik," řekl Phillips.Dále uvedl, že o tom řekl řidiči vozidla Rescue 10, Jimmy Yeemu, nasměroval ho, aby jel kolem ní, a pak o svém nálezu řekl důstojnici Christine Emmons. Podle výpovědi Pillipse odpověděla: „Ano, ano, dobře, dobře.Musíme dovnitř dostat hadicové vedení," s poukázáním na potřebu dostat hadici do hořícího letadla, jako součást snahy záchránit oběti havárie.  Řidič Yee řekl vyšetřovatelům, že Phillips mu identifikoval překážku, aby se jí vyhnul. „Když jsem jel opatrně kolem, abych nepřejel to o čem jsem si myslel, že to jsou trosky, uviděl jsem, že to je mrtvá oběť“, řekl Yee.  Důstojnice Emmons řekla federálním vyšetřovatelům, že viděla tu dívku a „okamžitě ji vyhodnotila jako oběť nehody", oznámila bezpečnostní rada.  „Naše první oběť “  Dívka „nevydávala žádné zvuky a nehýbala se," řekla Emmons vyšetřovatelům. Provedla vizuální posouzení trvající 3 sekundy a pomyslela si: „Toto je naše první oběť,"a považovala ji za mrtvou - ale také chtěla mít jistotu, že ji nepřejedou vozidlem.   Vozidlo s označením Rescue 10 manévrovalo kolem dívky v 11:36 dopoledne, asi devět minut poté co se Asiana Flight 214 zřítilo. Nicméně, ve zprávě Rady pro bezpečnost, která předložila záběry kamery se říká, že 14 minut poté jelo kolem ní vozidlo Rescue 10, pohybovalo se v blízkosti levého křídla a přejelo přes Ye. Do této chvíle byla dívka pokrytá pěnou.   Potom ve 12:01 odpoledne přejela pěnou pokryté tělo dívky Ye druhá souprava označená jako Rescue 37, řízená řidičkou Elyse Duckett, která jel naplnit vozidlo vodou, uvádí se ve zprávě. Je to souprava, která je vidět v záznamu kamery z přilby velícího důstojníka, velitele jednotky, Marka Johnsona.  Další hasič upozornil velitele jednotky Johnsona na tělo krátce poté, co ji podle záběrů kamery z přilby přejelo vozidlo Rescue 37. Bylo to zřejmě poprvé, kdy byl vůbec dohlížitel na místě zásahu upozorněn na přítomnost Ye.  Prohlášení řidičky Ducket před vyšetřovateli Fire Department neobsahuje žádné známky toho, že by byla věděla, že přes někoho přejela.  Není jasné, jak cestující Ye, která seděla směrem k zadní části letadla, skončila na zemi vedle levého křídla. Přesto, Deborah Hersman, předsedkyně Federální bezpečnostní rady řekla, že rozhovory s ostatními cestujícími ukázaly, že Ye na sobě neměla bezpečnostní pás a mohla tedy být vymrštěna z letadla.  Podle protokolů o likvidaci požáru, mělo být tělo Ye označeno a ochráněno jako ostatní  důkazy havárie, i když ona byla mrtvá dříve, než ji přejeli. Nicméně, žádný z hasičů, kteří uvedli, že ji viděli a dospěli k závěru, že je mrtvá, neřekli, že by svůj nález hlásili nadřízeným hasičského sboru.Hasiči nebyli jediní, kteří si mysleli, že Ye je mrtvá. Henry Choy, důstojník pro bezpečnost, který pracuje na letišti, řekl federálním vyšetřovatelům, že viděl dívku, než byla přejeta, a „že si neuvědomil, že je to skutečná osoba," řekla bezpečnostní rada.  „Kolem těla nebyla žádná krev a nebyl znát žádný pohyb," shrnul v rozhovoru Choy. „Vypadalo to spíše jako „velká panenka“.  Zástupce velitele svědčí  V rozhovoru s vyšetřovateli Bezpečnostní rady řekl asistent zástupce ředitele hasičů Dale Carnes, že  hasiči si mysleli, že Ye „byl zcela zjevně mrtvá“. Ve svém svědectví před Bezpečnostní radou řekl: „Ta věc není o nás, že bychom byli neopatrní nebo necitliví - byla to ta skutečnost, že jsme se zabývali komplexním a dynamickým prostředím a soustředili jsme se na záchranu co nejvíce životů, jak jen to bude možné." Koroner oblasti San Mateo, Robert Foucrault řekl v rozhovoru s reportéry The Chronicle, že hasiči nezkontrolovali životní funkce dívky Ye, „Takhle neprohlásíte někoho za mrtvého."   Co to znamená? Zákon, hasička ze San Franciska a pád letadla   Napsala Donna Aversa diplomovaná právnička s 26 lety praxe, se specializací na hasičskou službu, přednášející na mezinárodních konferencích ředitelům Fire Service   To, že státní zástupce Kalifornie vzal v úvahu plusy a minusy trestních obvinění proti hasičce ze San Franciska, která přejela a zabila cestující z havarovaného letadla, má význam pro nás pro všechny.   Prokurátor to nazval jako „tragickou nehodu“ a rozhodl, že hasička nebude trestně stíhána za přejetí pěnou pokryté oběti letu Asiana Flight 214 na letišti Airport v San Francisku.   Prokurátor řekl, že hasička neporušila žádné trestní zákony. Brzy poté, advokát rodiny oběti oznámil svůj záměr pokračovat občanskoprávní žalobou.   OSH Přeložil Milan Skalník

  

NATIONAL TRANSPORT SAFETY BOARD - NTSB

 

NTSB je americkým kongresem pověřená nezávislá federální agentura  pro vyšetřování všech nehod v civilním letectví v USA a vážných nehod v jiných druzích dopravy - železnice, dálnice, námořní doprava a přeprava komodit potrubím.

 Mladá dívka byla přejeta hasičským autem kladoucím pěnu a později dalším vozem odjíždějícím pro vodu.

 SAN FRANCISCO, Chronicle, Kalifornie

 Podle zjištění federálního vyšetřování byla dospívající dívka, která přežila havárii letadla společnosti Asiana Airlines na mezinárodním letišti v San Franciscu, přejeta ne jedním, ale dvěma auty poté, co hasiči dospěli k mylnému závěru, že je mrtvá, aniž by zkontrolovali její životní funkce.   

 Hasičský sbor připustil, že jedno vozidlo, které stříkalo pěnu, přejelo šestnáctiletou Ye Meng Yuan z Číny, když se účastnilo zásahu 6.července 2013 po havárii letadla. Ale zveřejněné dokumenty ukázaly, že také druhé vozidlo přejelo dívku Ye, a že pozorovatel viděl dívku na zemi a naváděl řidiče kolem ní, protože ležela blízko hořícího levého křídla Boeingu 777.

Pozorovatel pak šel pomáhat na místě nehody. O čtrnáct minut později, podle shrnutí NTSB, to byla první souprava, která přejela dívku, která byla v té chvíli pokrytá hasicí pěnou.

O několik minut později přejela další souprava Ye, když řidič odjížděl, aby doplnil své vozidlo  vodou.

 Koroner dospěl k závěru, že předtím, než byla přejeta, byla Ye naživu. Nicméně, hasičům kteří ji viděli v prvních minutách po nehodě se jevila jako mrtvá, jak ukazují federální dokumenty.

Roger Phillips, hasič ze základny na letišti, byl první kdo uviděl Ye, když jel ve vozidle s označením Rescue10. Řekl vyšetřovatelům, že vystoupil z auta a šel asi 5 metrů k místu, kde ležela Ye. „Podle vzhledu vypadala, že je mrtvá...“, ale podle shrnutí bezpečnostního výboru a po rozhovorech s ním, nezkontroloval její životní funkce. Myslel si, že je to figurína, protože její tvář vypadala jako z vosku. Její oči byly zavřené, a v její tváři byla grimasa. „Tělo vypadalo jako figuríny, které používáme pro výcvik," řekl Phillips.Dále uvedl, že o tom řekl řidiči vozidla Rescue 10, Jimmy Yeemu, nasměroval ho, aby jel kolem ní, a pak o svém nálezu řekl důstojnici Christine Emmons.

Podle výpovědi Pillipse odpověděla: „Ano, ano, dobře, dobře.Musíme dovnitř dostat hadicové vedení," s poukázáním na potřebu dostat hadici do hořícího letadla, jako součást snahy záchránit oběti havárie. 

Řidič Yee řekl vyšetřovatelům, že Phillips mu identifikoval překážku, aby se jí vyhnul. „Když jsem jel opatrně kolem, abych nepřejel to o čem jsem si myslel, že to jsou trosky, uviděl jsem, že to je mrtvá oběť“, řekl Yee.

 Důstojnice Emmons řekla federálním vyšetřovatelům, že viděla tu dívku a „okamžitě ji vyhodnotila jako oběť nehody", oznámila bezpečnostní rada.

 „Naše první oběť “

 Dívka „nevydávala žádné zvuky a nehýbala se," řekla Emmons vyšetřovatelům. Provedla vizuální posouzení trvající 3 sekundy a pomyslela si: „Toto je naše první oběť,"a považovala ji za mrtvou - ale také chtěla mít jistotu, že ji nepřejedou vozidlem.

 

Vozidlo s označením Rescue 10 manévrovalo kolem dívky v 11:36 dopoledne, asi devět minut poté co se Asiana Flight 214 zřítilo. Nicméně, ve zprávě Rady pro bezpečnost, která předložila záběry kamery se říká, že 14 minut poté jelo kolem ní vozidlo Rescue 10, pohybovalo se v blízkosti levého křídla a přejelo přes Ye. Do této chvíle byla dívka pokrytá pěnou.

 

Potom ve 12:01 odpoledne přejela pěnou pokryté tělo dívky Ye druhá souprava označená jako Rescue 37, řízená řidičkou Elyse Duckett, která jel naplnit vozidlo vodou, uvádí se ve zprávě. Je to souprava, která je vidět v záznamu kamery z přilby velícího důstojníka, velitele jednotky, Marka Johnsona.

 Další hasič upozornil velitele jednotky Johnsona na tělo krátce poté, co ji podle záběrů kamery z přilby přejelo vozidlo Rescue 37. Bylo to zřejmě poprvé, kdy byl vůbec dohlížitel na místě zásahu upozorněn na přítomnost Ye.

 Prohlášení řidičky Ducket před vyšetřovateli Fire Department neobsahuje žádné známky toho, že by byla věděla, že přes někoho přejela.

 Není jasné, jak cestující Ye, která seděla směrem k zadní části letadla, skončila na zemi vedle levého křídla. Přesto, Deborah Hersman, předsedkyně Federální bezpečnostní rady řekla, že rozhovory s ostatními cestujícími ukázaly, že Ye na sobě neměla bezpečnostní pás a mohla tedy být vymrštěna z letadla.

 Podle protokolů o likvidaci požáru, mělo být tělo Ye označeno a ochráněno jako ostatní  důkazy havárie, i když ona byla mrtvá dříve, než ji přejeli. Nicméně, žádný z hasičů, kteří uvedli, že ji viděli a dospěli k závěru, že je mrtvá, neřekli, že by svůj nález hlásili nadřízeným hasičského sboru.Hasiči nebyli jediní, kteří si mysleli, že Ye je mrtvá. Henry Choy, důstojník pro bezpečnost, který pracuje na letišti, řekl federálním vyšetřovatelům, že viděl dívku, než byla přejeta, a „že si neuvědomil, že je to skutečná osoba," řekla bezpečnostní rada.

 „Kolem těla nebyla žádná krev a nebyl znát žádný pohyb," shrnul v rozhovoru Choy. „Vypadalo to spíše jako „velká panenka“.

 Zástupce velitele svědčí

 V rozhovoru s vyšetřovateli Bezpečnostní rady řekl asistent zástupce ředitele hasičů Dale Carnes, že  hasiči si mysleli, že Ye „byl zcela zjevně mrtvá“. Ve svém svědectví před Bezpečnostní radou řekl: „Ta věc není o nás, že bychom byli neopatrní nebo necitliví - byla to ta skutečnost, že jsme se zabývali komplexním a dynamickým prostředím a soustředili jsme se na záchranu co nejvíce životů, jak jen to bude možné."

Koroner oblasti San Mateo, Robert Foucrault řekl v rozhovoru s reportéry The Chronicle, že hasiči nezkontrolovali životní funkce dívky Ye, „Takhle neprohlásíte někoho za mrtvého."

 

Co to znamená?

Zákon, hasička ze San Franciska a pád letadla

 

Napsala Donna Aversa

diplomovaná právnička s 26 lety praxe, se specializací na hasičskou službu, přednášející na mezinárodních konferencích ředitelům Fire Service

 

To, že státní zástupce Kalifornie vzal v úvahu plusy a minusy trestních obvinění proti hasičce ze San Franciska, která přejela a zabila cestující z havarovaného letadla, má význam pro nás pro všechny.

 

Prokurátor to nazval jako „tragickou nehodu“ a rozhodl, že hasička nebude trestně stíhána za přejetí pěnou pokryté oběti letu Asiana Flight 214 na letišti Airport v San Francisku.

 

Prokurátor řekl, že hasička neporušila žádné trestní zákony. Brzy poté, advokát rodiny oběti oznámil svůj záměr pokračovat občanskoprávní žalobou.

 

OSH

Přeložil Milan Skalník

Fotogalerie: Národní bezpečnostní výbor pro dopravu: Oběť letecké nehody v San Francisku přejely dva hasičské vozy

Naši partneři

Menu