Snídaně s generálním ředitelem HZS ČR
Generální ředitel Ryba: Pokud to bude nutné, převezmeme drážní hasiče a dobrovolné sloučíme s profesionály
Dnes jsme se spolu s dalšími novináři setkali na tzv. „snídani“ s generálním ředitelem HZS České republiky plk. Ing. Drahoslavem Rybou. Ten nám spolu s dalšími představil plánované úpravy v HZS, zaviněné ekonomickou situací a škrty v rozpočtu.
V roce 2013 a 2014 by mohly nastat problémy pro občany i HZS ČR. Generální ředitelství HZS ČR tedy zpracovalo dopady na financovani Sboru. Mohlo by to ve svém nejhorším důsledku znamenat znamena pokles až o 3 tisíce služebních míst. Ředitel Ryba nás však ubezpečil, že toto je až krajní řešení.
Základní navrhovaná opatření se dělí na ta, která by neměla dopadnout na občany a na ta, která již lidé pocítí.
Bez dopadu na úroveň služeb občanům
HZS uvažuje o možnosti navýšení příjmové části rozpočtu, zejména o prostředky získané z pojišťoven.
Dále se zvažuje sloučení HZS s jednotkami HZS SŽDC, protože existuje řada měst, ve kterých se tyto jednotky zbytečně kryjí a stát pak de facto platí obě.
Uvažuje se o zpoplatnění některých služeb, jako jsou např. likvidační práce po dopravních nehodách, vyproštění z výtahů nebo otevření bytu popřípadě odstranění rampouchů ze střech.
Dalším opatřením je pak snaha snížit výdajovou část rozpočtu. V plánu je snížení řídících pracovníků na všech úrovních a snížení počtu nevýjezdových hasičů. Předpokládá se snížení o 150 míst na GŘ a 150 míst na krajských ředitelstvích, přičemž jde hlavně o civilní zamětnance.
Uvažuje se o reorganizaci či sloučení logistických útvarů (např. Hlučín) a zcivilnění pracovníků v ekonomických odborech.
Pokud se toto nepovede, resp. nebude stačit s ohledem na rozpočet ČR, přistoupí se k opatřením, která již mají dopad na občany. Zájmem MVČR a GŘ není ale tato opatření realizovat.
S dopadem na úroveň služeb občanům
Jedná se o snížení početního stavu výjezdových hasičů na velkých stanicich nebo jejich redukce tak, že se zřídí společné jednotky profesionálních a dobrovolných hasičů v některých obcích.
Na přímý dotaz našeho serveru pan Ryba řekl, že by se to týkalo zejména stanic s velmi nízkým počtem výjezdů a stanic v kategorii P1. Jenotka by tak měla profesionálního velitele a strojníka.
Doba dojezdu by se prodloužila asi o 3 minuty. Pro GŘ je toto bráno jako lepší řešení, než stanice úplně rušit.
Co se týká jednotky HZS SŽDC, pak by – pokud by navrhované řešení bylo realizováno – HZS ČR převzal techniku a odborníky z řad drážních hasičů, kteří by měli zájem u HZS ČR pracovat. Museli by ovšem splnit požadavky pro práci u HZS ČR.
Tolik z naší návštěvy u generálního ředitele HZS ČR. Návrh již prošel rukama ministra vnitra, který proti němu neměl větších nímitek. Uvidíme tedy, která varianta opatření bude zavedena či které kroky z obou možností budou zkombinovány a zrealizovány.
Převzato z webu požáry.cz