OSH | Odborový svaz hasičů

Hasiči mohou nechat zablokovat telefon, ze kterého se zneužívají tísňové linky

Trpělivost došla hasičům, záchranářům a policistům s vtipálky, kteří zahlcují tísňové linky v Česku planými poplachy, žertovným ...

Trpělivost došla hasičům, záchranářům a policistům s vtipálky, kteří zahlcují tísňové linky v Česku planými poplachy, žertovným voláním a podobnými zlomyslnými hovory. Od července mají v rukách nový zákonný nástroj, který se chystají maximálně využívat. Na jejich žádost totiž operátor zablokuje telefon, ze kterého jsou tyto hovory prováděny.

Kdy je vhodné volat tísňovou linku 112
- pokud událost vyžaduje účast alespoň dvou záchranných složek najednou, tzn. např. při dopravních nehodách se zraněním, kdy je potřeba přítomnosti hasičů, zdravotnické záchranné služby a policie.

- pokud si nejsme jisti místem, kde se nacházíme, nebo ho např. ze zdravotních důvodů nemůžeme operátorce popsat, může posloužit linka 112 ke snadné lokalizaci, popř. identifikaci, volajícího.

- pokud si člověk ve stresu a krizové situaci nemůže vzpomenout na jiné číslo tísňové linky.

- Pokud volající neovládá češtinu, odbaví ho operátorky na lince 112 ve všech světových jazycích.

Pokud budeme řešit pouze zdravotní obtíže, trestný čin, atd. obracejme se přímo na národní čísla tísňového volání (150 hasiči, 155 zdravotnická záchranná služba a 158 policie, 156 městská policie), která jsou rovnocenná číslu 112.

„Telefonní centra tísňového volání hasičů přijala za rok 2009 přes čtyři milióny hovorů, přičemž přibližně 70% z nich bylo zlomyslných“, řekl Jan Urbánek z generálního ředitelství hasičů. Od prvního července však hasiči mají v rukách nový nástroj.

„Dosavadní opatření nebyla účinná, proto velice vítáme, že máme od 1. července letošního roku k dispozici velmi silný zákonný nástroj, který nám umožňuje znemožnit provozování telekomunikačního koncového zařízení těm, kteří volají zlomyslně na naše tísňové linky“, dodal Urbánek.

Opatření chrání tísňové linky

Zákon o elektronických komunikacích jasně říká, že „pokud účastník uskutečňuje zlomyslná volání na čísla tísňového volání, je provozovatel sítě (například mobilní operátor) povinen na žádost oprávněného subjektu (například hasičů) znemožnit ve své síti provozování koncového telekomunikačního zařízení, ze kterého jsou tato volání uskutečňována. O zpětné aktivaci přístroje pak bude rozhodovat telekomunikační úřad na žádost účastníka.“

Opatření se vztahuje na zlomyslná volání na čísla 112, 150, 155, 156 a 158. Podle odborníků takové hovory neúměrně zatěžují operátory a jsou pro ně více stresující, než příjem skutečných událostí.

Opakované náhodné vytočení může být považováno za zlomyslné

Hasiči budou maximálně využívat této možnosti a žádat o znemožnění provozování telekomunikačního zařízení těm, kteří volají zlomyslně na tísňové linky 112 a 150.

„Doporučujeme proto, aby všichni uživatelé telefonních přístrojů dbali zvýšené opatrnosti při jejich používání. I několikeré náhodné vytočení linky 112 může být chápáno jako zlomyslné. Zejména pak doporučujeme zvýšit dohled nad dětmi, které vlastní mobilní telefony,“ řekl mluvčí hasičů Radek Kislinger.

Zlomyslné volání na tísňové linky se může hodně prodražit. Český telekomunikační úřad může za takové volání uložit pokutu ve výši 100 000 Kč.

Petr Nový, Novinky
 

Naši partneři

Menu