Prováděcí pokyny GŘ k novému zákonu, info o projednání na GŘ
Jak jsme již informovali, proběhlo 14.12.2006 projednávání návrhu některých prováděcích pokynů generálního ředitele HZS ČR na GŘ. Tomu předcházelo ...
Jak jsme již informovali, proběhlo 14.12.2006 projednávání návrhu některých prováděcích pokynů generálního ředitele HZS ČR na GŘ. Tomu předcházelo projednání na mimořádném předsednictvu OSH, které zformulovalo naše zásadní připomínky a vybavilo odborové zástupce potřebným mandátem k jednání. Dnešního dne jsme po vzájemné upřesňující korespondenci obdrželi konečné znění zápisu z jednání na GŘ, který objektivně popisuje průběh a podstatné výstupy. Podrobný zápis jsme společně s verzí návrhu předpisů, které byly předmětem projednávání, zaslali do všech ZO předsedům ZV a jejich prostřednictvím i pánům ředitelům (již předtím měli k dispozici předsedové našich krajských organizací). Pro ostatní čtenáře našeho webu z řad příslušníků HZS ČR, kteří nemají na svém služebním působišti naši základní organizaci, alespoň stručně shrnu hlavní připomínky a požadavků odborů, o kterých se jednalo, i když předpokládám, že jsou informováni buď po linii svého odborového svazu státních orgánů, nebo svého samostatného odborového sdružení, event. „aspoň“ po služební linii:
- k činnostem, které budou pokynem GŘ vyjmuty ze zákazu výdělečné činnosti, nebyly mezi oběma stranami zásadněji rozdílné názory a většina požadovaných upřesnění (např. „zemědělci“) byla akceptována.
- k příplatkům za vedení jsme požadovali obecně navýšení „podlah“ a určité vyzvednutí např. u funkcí ředitel ÚO, velitel čety. Navrhovali jsme i navýšení u vyšších funkcí, např. ředitelů HZS krajů s přístupem typu „ nechť se jim navýší i o několik tisíc příplatek za vedení, namísto mírně řečeno nesystémového troškaření se stokorunami v rámci zvláštního příplatku za IDP“.
- k problematice zvláštních („rizikových“) příplatků jsme vznesli mj. zásadní požadavek, aby příslušníci, zařazení v jednotkách, předurčení k zásahové činnosti a příslušníci, zařazení na úseku ZPP, byli přeřazeni do I. skupiny podle § 120 odst.3 zákona, t j. aby byli přesunuti z navrhovaného pásma 1.000 až 4.000 Kč do pásma 3.000 až 6.000 Kč. Uvedli jsme dále mj., že podle našich propočtů již nejnižší „sdružený rizikový“ příplatek v částce 3.300,- Kč by u výjezdového hasiče garantoval platový nepropad. Nesouhlasili jsme s navrženým kritériem pro diferenciaci příplatků podle statistických údajů o počtu výjezdů stanice, k čemuž jsme uvedli např. argument, že 10 výjezdů na hořící popelnici vers. 1 výjezd na požár chemického provozu by zvýhodňovalo „popeláře“ proti „chemikům“ v poměru 10:1
Podle obecného vyjádření generálního ředitele HZS ČR genmjr. Štěpána, které učinil již na naší Výkonné radě 30.11. t.r., lze očekávat, že některé naše připomínky budou akceptovány ještě v krátkém čase do vydání konečné podoby prováděcích předpisů a některé mohou být zohledněny cca na přelomu 1. a 2. čtvrtletí roku 2007, po vyhodnocení dopadů nového zákona v praxi, zejména po vyhodnocení vývoje platů v 1. čtvrtletí. Za nejzásadnější přetrvávající rozpor osobně považuji rozdílný přístup k problematice zvláštních příplatků, která by podle mého názoru měla být pojata druhou stranou ve vztahu k výjezdovým hasičům a ZPP poněkud velkoryseji, resp. systémověji a objektivněji hned od počátku. Pokud se nám toto nepodaří prosadit ani u náměstka, nebo až u ministra vnitra, rozhodně by u zmíněných funkcí postupná kompenzace platového propadu za 1. čtvrtletí tak, aby se naplnil slib ministra vnitra, že meziročně v r.2007 nedojde k žádným propadům, měla být počínaje druhým čtvrtletím realizována alespoň postupným navyšováním zvláštního příplatku, nikoliv příplatku osobního, nebo odměn, ty mají ze zákona jiné určení.
JUDr.Vladimír Mühlfeit, předseda OSH