Postřehy ze zahraničí
Stále bez kvalitního a dlouhodobého řešení problému platů profesionálních hasičů Still without a quality long-term solution to the problem of professional firefighters' salaries | Union of State and Local Employees of the Republic of Croatia (sdlsn.hr) Záhřeb 2024 – Koordinace odborových svazů a asociace profesionálních hasičů vítá jakoukoli snahu o zlepšení materiálních práv všech profesionálních hasičů v Chorvatské republice, ale vyjadřuje nespokojenost a nesouhlas s předloženým návrhem ředitele hasičů Chorvatské republiky na zrovnoprávnění práv profesionálních hasičů zaměstnaných na místní a okresní úrovni s právy profesionálních hasičů zaměstnaných na státní úrovni. Bohužel nebylo provedeno kvalitní analytické posouzení pro všechny práce v oblasti hašení požárů, ale vše je opět narychlo a ve spěchu přiváděno bez dlouhodobého řešení problému v požárním systému. Z novely vyhlášky o zařazení pracovních míst profesionálních hasičů, kritérií pro jejich stanovení a koeficientů složitosti práce a návrhu nařízení o výši příplatků k základnímu koeficientu pro pracovní místa profesionálních hasičů je jasně patrné, že některá pracovní místa opět nebudou spravedlivě hodnocena s ohledem na povahu, rozsah a náplň práce pro tato pracovní místa stanovená. Nejlepším příkladem, kdy takový návrh řešení není dobrý, je pozice operačního hasiče ve službě v krajském hasičském středisku (ŽVOC). Koeficient složitosti práce prostě neodpovídá odpovědnosti a pravomocem, které toto pracoviště nese. Také je pro nás nepřijatelné, že návrh nařízení neobsahuje doplněk pro nebezpečí a zdraví na místní nebo krajské úrovni a každý, kdo pracuje v hasičském systému, si je vědom skutečnosti, jak stres ovlivňuje zdraví, nebo jak stresující je vykonávat tento typ práce. Nemůžeme se spokojit s hodnocením dalších pracovních míst v rámci středoškolského vzdělávání. Požadovali jsme, aby se z důvodu spravedlivějšího rozpětí mezd rozdíl mezi jednotlivými pozicemi v hierarchii v rámci středoškolského vzdělávání pohyboval v rozmezí 70,00 až 100,00 EUR, nicméně s návrhem Výnosu a Regulací je rozdíl v platu např. mezi hasičem strojníkem a velitelem hasičského družstva zanedbatelný, a takový rozdíl dostatečně neoceňuje odpovědnost za řízení takové formace, jakou je hasičské družstvo. Logicky se také nabízí otázka, kdo a proč bude hledat zaměstnání nebo přeložení na pozici hasiče strojníka, když jeho plat je nižší než plat hasiče, vedoucího hasičský tým nebo zanedbatelně vyšší než plat hasiče a ustanovení vyhlášky mu také brání v postupu ve službě, pokud nebudou přijaty návrhy na změny. Domníváme se, že takto nekvalitní řešení tohoto problému kolem řidiče hasiče na pracovišti v budoucnu povede k deficitu řidičů ve veřejných hasičských sborech, což bude problém jak v menších, tak ve větších hasičských sborech. Zdůrazňujeme, že se nejedná o všechny nelogičnosti zjištěné při analýze předložených materiálů, a že existuje cesta a způsob, jak najít řešení, ale zjevně chybí dostatečná iniciativa a vůle kompetentních orgánů tyto nelogičnosti napravit a přinést kvalitní dlouhodobé řešení problému, ale jsou přijímána taková řešení hasičské práce, která podle nás nejsou dobrá. OSH Přeložil Milan Skalník