Podklady pro poskytování ochranných nápojů v rámci výkonu služby na stanicích HZS
Legislativa : 1. Zákon č. 361/2003 Sb., a.) výkon služby - § 1, odst. 4, písmeno a-e b.) Hlava VII, bezpečnost a ochrana zdraví při výkonu služby, § 86, odst. 1, ...
Legislativa :
1. Zákon č. 361/2003 Sb.,
a.) výkon služby - § 1, odst. 4, písmeno a-e
b.) Hlava VII, bezpečnost a ochrana zdraví při výkonu služby, § 86, odst. 1, obecná ustanovení „bezpečnostní sbor je povinen zajistit ..“
c.) prevence rizik § 87, odst, 1, 2, 3 (z výkladu na str. 114 „ hlavním cílem při zajišťování BOZP je povinnost bezpečnostního sboru činit taková opatření, aby se předcházelo rizikům“)
2. Nařízení vlády č. 361/2007 Sb.,
a) hodnocení zátěže teplem § 3, odst. 3
b) ochranné nápoje § 8, odst. 4, písmeno d – venkovní prostředí – pokud v průběhu osmihodinové služby jednorázově přesáhne venkovní teplota ve stínu hodnotu to max. dle přílohy č. 1, část A, tabulka č. 2
3. Zákon č. 262/2006 Sb., - zákoník práce
a.) prevence rizik § 102, odst. 2, 3, 4
b.) ochranné nápoje § 104, odst. 3, 5, 6
Pojem „riziko“ není žádným zákonem definováno. Přesto se však jak v zákoníku práce, tak v zákoně o bezpečnostních sborech o něm intenzivně hovoří. Má se tedy za to, že rizika pro zaměstnance je výkon práce (v našem případě služby) v pracovním (služebním) procesu, v němž je vždy určitá pravděpodobnost možného ohrožení nebo poškození jeho zdraví s ohledem na jednotlivé vlivy a sílu jejich působení. V případě, že rizika práce (služby) nejdou odstranit, v našem případě akceschopnost, zaměstnavatel (služební funkcionář) je povinen je vyhodnotit a přijmout taková opatření, aby jejich negativní vliv ohrožující bezpečnost a zdraví zaměstnanců (příslušníků) byl minimalizován.
Jestli-že existuje u zdroje rizika nějaké nebezpečí, musí se předpokládat, že dříve nebo později způsobí zranění nebo poškození zdraví, nebude-li přijato žádné bezpečnostní opatření.
Hlavním smyslem §§ 86 – 88 Zákon č. 361/2003 Sb.,je zajišťování BOZP při výkonu služby a povinností bezpečnostního sboru činit taková opatření, aby se předešlo rizikům. Definicí prevence se rozumí veškerá přijatá opatření, která směřují ke snížení nebo odstranění rizik při výkonu služby.
Specifika výkonu služby u HZS je dána zákonem č. 238/2000 Sb., kdy „HZS chrání .....“ Zasahující jednotky se ve smyslu vnitřních předpisů v průběhu směn neustále připravují na možné druhy a způsoby vedení zásahu. Příprava se provádí dle denního řádu a plánu odborné přípravy na daný výcvikový kalendářní rok. Protože zejména technický výcvik a tělesná příprava se provádí ve venkovních prostorech, je možné, že v letních měsících, kdy venkovní teploty dosahují ve stínu i nad 30oC, může dojít ke zdravotní indispozici cvičících nedostatkem tekutin. Tím by mohli HZS vzniknout problémy v tom smyslu, že postižení příslušníci by se nemohli účastnit zásahu. Následovalo by povolávání posil ze záloh z osobního volna a mohlo by dojít k ohrožení celistvosti výjezdu a snížení akceschopnosti jednotky a ohrožení pomoci občanům, kteří se ocitli v nouzi nebo ohrožení života.
Cvičící příslušníci dle Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., přílohy č. 1, část A, tabulky č. 1, patří do třídy práce IIb, kdy energetický výdej organizmu při práci je 106 až 130 W.m-2 . Proto těmto cvičícím jednotkám náleží ve smyslu Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., § 8, odst. 4, písmeno a ochranné nápoje.
Dle vyhlášky MZ č. 423/2001 Sb., o mineralizaci vod se jako ochranný nápoj doporučují minerálky slabě mineralizovatelné (150 – 450 mg/l).
Mezi ně patří :
- Aquilla
- Dobrá voa
- Rajec
- Exelsior
Věra Šibravová, SIBP, Odborový svaz hasičů