Odborový svaz hasičů uspěl v pěti podaných zásadních připomínkách z devíti
Vedle jiných důležitých změn byla při novelizaci zákona o služebním poměru příslušníků akceptována připomínka Odborového svazu hasičů k poskytování služebního příjmu za výkon služby ve svátek. Jak již bylo dříve avizováno, nelze nadále akceptovat poskytování služebního příjmu za výkon služby a ne-výkon služby v době svátků u různých skupin příslušníků odlišně. S přidáváním státních svátků se postupně rozevírají nůžky se skutečně odpracovaným fondem pracovní doby mezi příslušníky s rovnoměrně rozvrženou dobou služby a příslušníky s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby. Za extrémní lze považovat stav, kdy rozdíl v počtu skutečně odpracovaných hodin za kalendářní rok 2016 dosahuje 96 hodin, v neprospěch příslušníků s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby oproti příslušníkům s rovnoměrně rozvrženou dobou služby. Přidá-li se k tomu ještě paradox, že příslušník s rovnoměrně rozvrženou dobou služby ve svátek nepracuje, ale přesto je mu přiznám služební příjem, což je v pořádku, a na druhou stranu příslušník s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby, aby mu byl, přiznám služební příjem také, musí tento svátek odpracovat, což je logické, ale že se tak koná bez jakékoli další kompenzace, už logické není. To, že jedna skupina příslušníků neodpracuje 96 hodin ve výkonu služby a dostane za tyto neodpracované hodiny služební příjem a druhá skupina tyto hodiny musí odpracovat v přímém výkonu služby, aby jim byl poskytnut služební příjem, lze oprávněně považovat za diskriminační zacházení. Při stejné výši služebního přijmu je jedna skupina příslušníků zvýhodňována, oproti druhé, kratším skutečně odpracovaným fondem pracovní doby. Z důvodu maximální anulace této diskriminace navrhujeme změnu příslušného ustanovení zákona. Tento návrh doplnění se týká pouze svátků připadajících na dny výkonu služby příslušníků s rovnoměrně rozvrženou dobou služby (pondělí až pátek). Další argument k námi navržené změně zákona je skutečnost, kdy příslušník s rovnoměrně rozvrženou dobou služby nemusí na den státního svátku čerpat dovolenou, a to z pochopitelného důvodu, čerpá volno s náhradou služebního příjmu stanovené pro státní svátek. Na druhou stranu příslušník s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby musí, v případě čerpání volna ve svátek, na který mu připadne výkon služby, čerpat v tento den dovolenou, protože mu v současnosti nepřísluší ve svátek služební volno s náhradou služebního příjmu. V samotném důsledku vede takto zavedený systém k nerovnostem mezi skupinami příslušníků a to tak, že příslušníci s rovnoměrně rozvrženou dobou služby získávají např. v roce 2016 devět dní volna navíc k dovolené, na druhou stranu příslušníci s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby, ne jen že toto volno navíc nemají, ale v případě potřeby čerpat volno ve svátek, je jim de facto krácena dovolená. Je třeba si uvědomit, že návrh změn zákona čeká ještě celý legislativní proces v Parlamentu a pokud změny vstoupí v platnost bude tomu tak nejdříve od 1. 7. 2017. Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů
Vedle jiných důležitých změn byla při novelizaci zákona o služebním poměru příslušníků akceptována připomínka Odborového svazu hasičů k poskytování služebního příjmu za výkon služby ve svátek. Jak již bylo dříve avizováno, nelze nadále akceptovat poskytování služebního příjmu za výkon služby a ne-výkon služby v době svátků u různých skupin příslušníků odlišně. S přidáváním státních svátků se postupně rozevírají nůžky se skutečně odpracovaným fondem pracovní doby mezi příslušníky s rovnoměrně rozvrženou dobou služby a příslušníky s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby. Za extrémní lze považovat stav, kdy rozdíl v počtu skutečně odpracovaných hodin za kalendářní rok 2016 dosahuje 96 hodin, v neprospěch příslušníků s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby oproti příslušníkům s rovnoměrně rozvrženou dobou služby. Přidá-li se k tomu ještě paradox, že příslušník s rovnoměrně rozvrženou dobou služby ve svátek nepracuje, ale přesto je mu přiznám služební příjem, což je v pořádku, a na druhou stranu příslušník s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby, aby mu byl, přiznám služební příjem také, musí tento svátek odpracovat, což je logické, ale že se tak koná bez jakékoli další kompenzace, už logické není. To, že jedna skupina příslušníků neodpracuje 96 hodin ve výkonu služby a dostane za tyto neodpracované hodiny služební příjem a druhá skupina tyto hodiny musí odpracovat v přímém výkonu služby, aby jim byl poskytnut služební příjem, lze oprávněně považovat za diskriminační zacházení. Při stejné výši služebního přijmu je jedna skupina příslušníků zvýhodňována, oproti druhé, kratším skutečně odpracovaným fondem pracovní doby. Z důvodu maximální anulace této diskriminace navrhujeme změnu příslušného ustanovení zákona. Tento návrh doplnění se týká pouze svátků připadajících na dny výkonu služby příslušníků s rovnoměrně rozvrženou dobou služby (pondělí až pátek).
Další argument k námi navržené změně zákona je skutečnost, kdy příslušník s rovnoměrně rozvrženou dobou služby nemusí na den státního svátku čerpat dovolenou, a to z pochopitelného důvodu, čerpá volno s náhradou služebního příjmu stanovené pro státní svátek. Na druhou stranu příslušník s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby musí, v případě čerpání volna ve svátek, na který mu připadne výkon služby, čerpat v tento den dovolenou, protože mu v současnosti nepřísluší ve svátek služební volno s náhradou služebního příjmu. V samotném důsledku vede takto zavedený systém k nerovnostem mezi skupinami příslušníků a to tak, že příslušníci s rovnoměrně rozvrženou dobou služby získávají např. v roce 2016 devět dní volna navíc k dovolené, na druhou stranu příslušníci s nerovnoměrně rozvrženou dobou služby, ne jen že toto volno navíc nemají, ale v případě potřeby čerpat volno ve svátek, je jim de facto krácena dovolená.
Je třeba si uvědomit, že návrh změn zákona čeká ještě celý legislativní proces v Parlamentu a pokud změny vstoupí v platnost bude tomu tak nejdříve od 1. 7. 2017.
Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů