OSH | Odborový svaz hasičů

Legislativní zmetek může způsobit velké potíže řidičům vozidel s právem přednostní jízdy

Od 1. srpna 2011 nabyla platnosti  novela zákona č. 361/2000 Sb.,  o provozu na pozemních komunikacích  zákonem č. 133/2011 Sb. Bohužel při novelizaci zákona byly zcela vynechány výjimky, které zákon v §41 o vozidlech s právem přednostní jízdy připouštěl ve vztahu řidiče vozidla s právem přednostní jízdy k chodcům. Na nedostatek upozornil mj. i podvýbor pro IZS. Výsledkem byl senátní pozměňovací návrh, který doprovázel příslušný sněmovní tisk č.300 při jeho vrácení senátem poslanecké sněmovně. Pozměňovací návrh, jak již možná víte, v poslanecké sněmovně na 21. schůzi neprošel, byl sněmovnou přehlasován. Důvodem byla skutečnost, že jeho součástí byl také jiný názor senátu na problém tzv. „osoby blízké“. Možné zneužívání tohoto institutu se sněmovna rozhodla řešit zavedením nového ustanovení v zákoně o provozu. Při jejím rozhodování nad senátním pozměňovacím návrhem tento záměr získal prioritu nad doplněním absentujících výjimek pro řidiče vozidla s právem přednostní jízdy. Senátní opravu se snažilo jednáním s poslanci, senátory, i vystoupením v rozpravě podpořit několik poslanců, včetně předsedy sněmovního podvýboru pro IZS pana poslance Rudolfa Chlada, bohužel ale bezúspěšně. Nevyhovující stav tedy trvá, a z něho vyplývající nebezpečí bohužel hrozí při výkonu služby prozatím všem řidičům vozidel s právem přednostní jízdy od 1. srpna i nadále . Odborový svaz hasičů oslovil dopisem předsedu podvýboru pro IZS k vyvinutí iniciativy v hledání možností jak napravit tento nevyhovující stav,  jak potřebné výjimky nastolit samostatně, např. formou krátké technické novely  zákona o provozu na pozemních komunikacích , nebo i jiným legislativně akceptovatelným způsobem.  Prozatím si můžeme pouze přát, aby nedošlo k situacím, kde by kolize ve vztazích a povinnostech řidičů vozidel s právem přednostní jízdy a chodců ohrozila zdraví nebo životy, nebo přivedla řidiče takového vozidla do střetu s nevyhovujícím zákonem. Pokládáme proto za vhodné seznamovat s aktuálním stavem nejen odbornou i ostatní veřejnost, ale zejména samotné řidiče a záchranáře , aby si hrozících rizik, která jiným nežli legislativním procesem nelze odstranit, byli alespoň vědomi. Související článek: http://www.novinky.cz/domaci/248272-vymluvy-na-osobu-blizkou-skonci-az-od-roku-2013.html  Zdeněk J. Oberreiter předseda OS hasičů

Vozidlo s právem přednostní jízdy a chodci před novelou zákonem č.133/2011 Sb.:tedy před

1.8.2011

Vozidlo s právem přednostní jízdy- podle § 41 mimo jiné řidič nemusel dodržet

§ 5odst. 1 písm h)-

s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo,

musel ale přesto:

snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem, a nesměl ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení  nebo couvání.

Po novele zákonem č. 133/2011 Sb., – tedy po 1. 8. 2011

Podle § 41 řidič vozidla s právem přednostní jízdy musí

h) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost

jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem a nesmí

f) ohrozit nebo omezit chodce, který prechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevne hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidic povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidice tramvaje,

g) ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždení na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání

Nemá tedy žádnou výjimku ze vztahu řidič a chodec!

A povinnosti chodce k němu: z § 54

(3) Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam

bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Nevidomý chodec signalizuje úmysl přejít vozovku mávnutím bílou slepeckou holí ve směru přecházení. Chodec nesmí vstupovat na přechod prochodce nebo na vozovku, prijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodlene uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel.

Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředne před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

Senátní usnesení 295 chtělo pozměnit znění § 41 o výjimku z bodů f) a g) v § 5 odst. 2– tedy z povinnosti neomezit a neohrozit, resp. zastavit před přechodem a také při odbočování, vjíždění na komunikaci a otáčení a couvání Zastavení v případě že zastavila ostatní vozidla nebylo zatím předmětem ani sněmovního ani senátního návrhu, a bylo by výjimkou navíc, mimo tento plán.

Naši partneři

Menu