K akci UPÍR z pohledu hasičů - stanovisko předsednictva Odborového svazu hasičů
Z ustanovení § 68 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 361/2003 Sb.o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů (dále jen „zákon“) vyplývá , že nemůže-li příslušník vykonávat službu z důvodu obecného zájmu, má nárok na udělení služebního volna a že překážkou ve službě z důvodu obecného zájmu je mimo jiné úkon dárcovství krve nebo dalších biologických materiálů . Zákon však klade pro udělení služebního volna podmínku, že musí jít o úkon, který nelze uskutečnit mimo dobu služby. Zákon dále v ustanovení §69 odst.2 upřesňuje, že služební volno na dobu nezbytně nutnou se při dárcovství krve nebo jiných biologických materiálů poskytne na cestu k odběru a zpět, samozřejmě na dobu vlastního odběru a k zotavení po odběru, za podmínky, že tyto skutečnosti zasahují do doby služby v době 24 hodin od nástupu cesty k odběru krve a v době 48 hodin od nástupu cesty k odběru jiných biologických materiálů.
Organizátoři akce Upír na svém webu akci odůvodňují tak, že (citujeme) „Dle ustanovení § 68 odst. 1 nemůže-li příslušník službu vykonávat z důvodu obecného zájmu, má nárok na udělení služebního volna s poskytnutím služebního příjmu“. Tím přesně ocitovali jednu právní normu služebního kodexu a pokračují svým výkladem, že poskytnutí služebního volna je nárokové a nelze jej neposkytnout ani v důležitém zájmu služby, protože takové odmítnutí je možné s odvoláním na ustanovení § 69 odst. 6 zákona pouze při přednáškové a výukové činnosti. A činí z toho zcela nesprávný závěr, že pokud zákon, jak oni říkají nehovoří o důležitém zájmu služby u dárcovství krve, nelze udělení služebního volna odmítnout. Zcela při tom ignorují výše zmíněné zákonné podmínky, dané ustanoveními § 68 odst. 2 a § 69 odst. 2 zákona. Odborový svaz hasičů své akce vždy konzultuje s právníky, proto se z hlediska právního k akci, která se opírá o nepřijatelně zjednodušující výklad zákona, nemůže připojit, i když se ztotožňuje s myšlenkou veřejného protestu proti rozpočtovým restrikcím, decimujícím HZS ČR a ohrožujícím jeho akceschopnost. Jednáme proto ještě stále o penězích pro rezort ministerstva vnitra, potažmo HZS ČR a souběžně připravujeme varianty veřejného protestu hasičů pro případ, že se nám nepodaří vyjednat alespoň podstatné snížení vládou plánovaných škrtů pro příští rok. Akce Upír však mezi naše varianty z výše uvedených zákonných důvodů nepatří a termín, připadající na den voleb také ne. Nehodláme spoluobčany ani na jeden den svojí nečinností ohrožovat a nehodláme hasiče vystavovat nebezpečí ztráty vysokého společenského kreditu a hasičské odbory riziku nařčení z populismu a politizace jejich činnosti.
Myšlenka autorů výzvy k akci Upír, že v den akce bude početní stav hasičů ve výjezdu HZS ČR nula a že na jeden den v celé ČR profesionální hasiče nahradí jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, je při vší úctě k našim dobrovolným kolegům naprosto zcestná a svědčí o základní neznalosti problematiky požární ochrany a IZS ČR. Jsme si jisti, že následky jednoho průměrně velkého požáru, či větší hromadné havárie by o tom přesvědčily i autory výzvy k akci Upír.
OSH