Je nutno v r.2006 novelizovat zákon č.361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů ?
Účinnost zákona byla v r.2005 novelou odložena na 1.1.2007. Předkladatelé i poslanci však neupravili správně § 115 odst. 2. V původním znění byl t. zv. koeficient násobku ...
Účinnost zákona byla v r.2005 novelou odložena na 1.1.2007.Předkladatelé i poslanci však neupravili správně § 115 odst. 2. V původním znění byl t. zv. koeficient násobku průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře vázán na průměr „za předminulý kalendářní rok“. Nyní platí § 115 odst. 2 ve znění „Základní tarif v páté tarifní třídě a v šestém tarifním stupni činí ke dni nabytí účinnosti zákona 1,25 násobek průměrné nominální mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za rok 2003“. V navazujícím odstavci 4 zůstala zakotvena existence t. zv. startovací tarifní tabulky pro rok 2006, která je uvedena v příloze č.2 zákona. Oba odstavce jsou tedy v podstatě na rozdíl od změny účinnosti zákona (viz § 231, změněno na 1.1.2007) v podobě, která vycházela z účinnosti k 1.1.2006.
Vložený § 115a ovšem ustanovuje, že „Vláda stanoví nařízením stupnici základních tarifů pro následující kalendářní rok, poprvé pro rok 2007. Při stanovení této stupnice může zvýšit procentní částku, uvedenou v § 114 odst.2.“(zvýšený směnový tarif).
Ustanovení § 115 odst. 2 a § 115a se tak dostala do vzájemného rozporu, přičemž druhé z nich obsahuje i určitý vnitřní rozpor, dokazující však, že se vycházelo z účinnosti zákona k 1.1.2006.
V současné době rámcový návrh státního rozpočtu na r.2007, jak jsme již informovali po jednáních s ministry vnitra, práce, financí, i s premiérem, skýtá konečně šanci na dostatečné profinancování nového zákona tak, aby příslušníkům nehrozil platový propad. Mohlo by se tedy zdát, že nabytí účinnosti zákona již nic nestojí v cestě. Trvají však složitá jednání o nové vládě a nastane i každoroční boj o přerozdělování. Patrné budou jak snahy o „vyvedení“ části peněz mimo nepodnikatelskou sféru, resp. ubrat všem, tak snahy o jiné přerozdělení mzdových prostředků mezi rezorty, resp. mezi jednotlivými skupinami státních zaměstnanců. Přináší to i polarizaci názorů na to, zda je, či není nutno zákon urychleně novelizovat.
Jedni začínají hlásat názor, že je nutná „malá rychlá“ novela, kterou se pouze změní v § 115 odst.2 datum 2003 na 2004, resp. 2005, vypustí se odst.4 a § 115a se přeformuluje tak, aby vláda byla zmocněna vydat hned první tarifní tabulku. Pokud by vůbec k tomuto řešení mělo dojít, považoval bych za vhodnější, než uvádět konkrétní rok, vrátit se k původnímu znění, zmiňujícímu pouze obecně předminulý kalendářní rok (před účinností). Otevření zákona v parlamentu skýtá hned několik rizik, z nichž za největší považuji možné vyrojení dalších pozměňovacích návrhů, o jejichž kvalitě lze na základě minulých zkušeností s prací některých poslanců i senátorů předem pochybovat. Toto riziko umocňuje fakt nového složení sněmovny. Vše může vyústit v další odložení účinnosti zákona.
Druhá skupina, ke které se hlásím, říká, že do zákona není nutno zasahovat, protože v něm obsažená tabulka na r.2006 logicky nemůže platit v r.2007 a vláda je na základě zmocnění, obsaženého v § 115a plně kompetentní vydat s účinností k 1.1.2007 tarifní tabulku, ve které zohlední jak základ, vycházející z průměrné nominální mzdy v nepodnikatelské sféře předloňského roku, tak platový růst pro příslušníky, vycházející ze státního rozpočtu na r.2007.
K následkům event. dalšího odložení účinnosti zákona, částečně nastalým již v minulých letech („zazátkování“ vedoucích postů ve Sborech mnohde opotřebovanými a unavenými lidmi, zvýšené odchody znechucené, nejpotřebnější, vzdělané a již praxí ostřílené střední generace atd.) by přibyly následky další: v souvislosti s novým ZP by bylo nutno urychleně odměňování příslušníků buď opět ukotvit v režimu zákona č.143/92 Sb., nebo jinak legislativně, každopádně však složitě a v časové tísni vyřešit, a to včetně jiného způsobu odměňování za služební pohotovosti atd. Rizika, vyplývající z eventuálního dalšího odložení účinnosti nového zákona o služebním poměru jsou rozsáhlejší, než lze obsáhnout v novinovém článku.
Rozhodnou podle mne bohužel (nebo bohudík?) politické dohody. Obávám se, že nenabude-li nový zákon o služebním poměru ani tentokrát účinnosti, stihne jej osud zákona č.218/2002 Sb., (služební zákon „civilní“). Ten je nyní, po kolikáté již, navrhován k odložení dokonce rovnou o 2 roky a jeho další osud je čím dál zřejmější.
Bezpečnostní sbory, i odborové svazy v nich působící, by měly proto alespoň pro tentokrát postupovat jednotně, chtějí-li, aby nový zákon o služebním poměru konečně nabyl účinnosti.
JUDr.Vladimír Mühlfeit
předseda Odborového svazu hasičů