Informace z jednání s ministry práce a financí.
Na jednání s ministry práce a financí jsme především poukázali na rozdíl mezi návrhem ministerstva financí, potažmo střednědobým rozpočtovým výhledem, ...
Na jednání s ministry práce a financí jsme především poukázali na rozdíl mezi návrhem ministerstva financí, potažmo střednědobým rozpočtovým výhledem, který počítá nejen na příští rok, ale dokonce na tři roky s nárůstem platů v ROPO o 1,5% a odhadovanou inflací příštího roku kolem 4%. To znamená, že nezmění-li vláda návrh ministerstva financí, na příští rok hrozí propad reálné mzdy kolem o 2,5%. Ministr Kalousek reagoval mj. konstatováním, že jedinými dvěma institucemi, které mají odpovídající odborné zázemí analytiků i ze zákona kompetenci odhadovat inflaci jsou ČNB a ministerstvo financí a tyto instituce že mají odhad inflace nižší, než uvádí odbory, konkrétně 3,8% ČNB a dokonce „jen“ 3,4% MF. Dále prohlásil, že chápe legitimní požadavek odborů na navýšení třeba o 6%, ale že je podle něj možné dosáhnout vyšších platů pouze pokud ve státních institucích zůstane méně lidí, protože plánovaný objem mzdových prostředků by vláda nekrátila a rozdělily by se mezi méně zaměstnanců. Připomněl, že bezpečnostních sborů se 3 % kvóta snižování početních stavů netýká. Na to jsem po vyjádření předsedů Vondrové, Schlangera a Dobšíka reagoval i já, a to v první řadě připomenutím, že i ČMKOS, jejímž je náš svaz členem, disponuje odborným makroekonomickým aparátem a že v minulých letech se ukázaly jako nejpřesnější právě odhady ČMKOS a ČNB. Uvedl jsem také, že i kdyby tentokrát vyšel podle nás podhodnocený inflační odhad MF, nic by to neměnilo na tom, že reálné mzdy v rozpočtové sféře se propadnou. Co se týká bezpečnostních sborů, uvedl jsem příklad hasičů, kteří by potřebovali početní stavy posílit, protože na mnoha stanicích ve směnách denně velitelé řeší problém kritického minima lidí pro zachování akceschopnosti jednotky. Proto se také v posledních letech měnily namísto zvýšení počtu výjezdových hasičů vnitřní předpisy, které byly změkčeny tak, že např. za určitých okolností dovolují nyní, aby vyjelo požární vozidlo v obsazení 1+0, tj. pouze s řidičem (strojníkem). Za takovéto situace považujeme rozhodnutí vlády u nás početní stavy nesnižovat nikoliv za chápavé gesto vstřícnosti, nýbrž za pud politické sebezáchovy, protože i tato vláda pochopila, že hasičské auto bez řidiče by k požáru nevyjelo. Ministr financí předkládá nyní svůj návrh státního rozpočtu do vlády, která o něm bude jednat pravděpodobně 12. září a jednání, na kterém „nejdříve bude postupně většina ministrů hrozit demisí“, skončí konečným rozhodnutí vlády o podobě návrhu státního rozpočtu, ať už hned 12.9., nebo po přerušení 19.9.2007. Více než dvouhodinové jednání bylo velmi složité, zástupci OS školství informovali mj. o stávkové pohotovosti a také zástupci OS silniční dopravy dávali jasně najevo, že se budou připravovat na veřejné protesty. Na závěr jsme konstatovali, že s ministrem financí v podstatě teď už nemá význam jednat, když nám oznámil, že i po tomto jednání předloží hned v pondělí svůj návrh v nezměněné podobě vládě. Do otevřené výměny názorů odborářů zasáhl ministr Nečas sdělením „po 3. září vás na 110% vyzvu k jednání a je samozřejmě vaše věc, zda přijdete“. Za této situace, i když je jasné, kam vše směřuje, se odborové svazy se zástupci vlády dohodly, že ještě k jednomu kolu jednání před projednáváním rozpočtu ve vládě dojde. OSH rozhodně podpoří event. protestní akce učitelů a dopraváků.Vladimír Mühlfeit