Informace o včerejším jednání s ministryní práce a sociálních věcí

Včera jsme jednali s ministryní práce a sociálních věcí Mgr. Michaelou Marksovou a 1. náměstkem pro legislativu JUDr. Petrem Šimerkou o problematice odměňování "zaměstnanců státu". Odbory opakovaně upozorňují na současné problémy v odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě, které vznikly v důsledku úpravy platových předpisů k 1. lednu 2011. Přes záporná stanoviska sociálních partnerů i řady zaměstnavatelů byla novelou § 123 zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., schválena možnost určení platového tarifu v rámci rozpětí platových tarifů příslušné platové třídy. Dalším problematickým prvkem bylo zavedení institutu smluvního platu. V současné době se v organizacích veřejných služeb a správy při zařazování zaměstnanců do platových stupňů stále nejvíce využívá hledisko započitatelné praxe podle § 4 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., případně platová stupnice modifikovaná odlišnou rychlostí postupu v platových stupních. V případech, kdy je v plném rozsahu využíván § 6 uvedeného nařízení vlády, je způsob určování platového tarifu značně problematický. Jak vyplývá z našich poznatků, zaměstnavatelé při aplikaci stupnic se sníženým počtem platových stupňů často postupují bez jednoznačných pravidel, která by zabránila diskriminaci některých skupin zaměstnanců. Jinou variantou je zakonzervování stavu platného ke dni nabytí účinnosti vnitřního platového předpisu, bez perspektivy dalšího řešení situace. Není však také výjimkou, že zaměstnavatelé určují zaměstnanci platový tarif zcela nahodile, bez stanovení jakýchkoliv kritérií. Za vhodné řešení již vůbec nepovažujeme zařazování zaměstnanců do platových stupňů na základě formálního hodnocení, které je nutné přizpůsobit stanovenému limitu prostředků na platy. Důrazně připomínáme, že pokud má dojít k nápravě uvedené situace, zejména ke stabilizaci a srovnatelnosti podmínek pro odměňování zaměstnanců veřejných služeb a správy, je nezbytně nutné upravit znění § 6 předmětného nařízení vlády. Požadujeme proto, aby okruh zaměstnanců, kterým lze určit platový tarif v rámci rozpětí nejnižšího až nejvyššího platového stupně příslušné platové třídy, byl v § 6 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., vymezen v rozsahu platném do 31.12.2010. S paní ministryní jsme dále projednali nutnost valorizace všech stupnic platových tarifů minimálně v rozsahu, který by kompenzoval pokles reálných platů zaměstnanců veřejné sféry v letech 2011 až 2013. Požádali jsme paní ministryni o navržení úpravy nařízení vlády 564/2006, § 6 tak aby délce praxe odpovídal tarifní stupeň od 1. 7. 2014. Dále jsme požádali paní ministryni aby ve spolupráci s ministry v jejichž resortech jsou výše uvedení zaměstnanci o uplatnění požadavku na navýšení prostředků na platy na rok 2015 tak aby byl vytvořen prostor pro stabilizaci systému odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů
Včera jsme jednali s ministryní práce a sociálních věcí Mgr. Michaelou Marksovou a 1. náměstkem pro legislativu JUDr. Petrem Šimerkou o problematice odměňování "zaměstnanců státu".
Odbory opakovaně upozorňují na současné problémy v odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě, které vznikly v důsledku úpravy platových předpisů k 1. lednu 2011. Přes záporná stanoviska sociálních partnerů i řady zaměstnavatelů byla novelou § 123 zákoníku práce a nařízení vlády č. 564/2006 Sb., schválena možnost určení platového tarifu v rámci rozpětí platových tarifů příslušné platové třídy. Dalším problematickým prvkem bylo zavedení institutu smluvního platu.
V současné době se v organizacích veřejných služeb a správy při zařazování zaměstnanců do platových stupňů stále nejvíce využívá hledisko započitatelné praxe podle § 4 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., případně platová stupnice modifikovaná odlišnou rychlostí postupu v platových stupních. V případech, kdy je v plném rozsahu využíván § 6 uvedeného nařízení vlády, je způsob určování platového tarifu značně problematický. Jak vyplývá z našich poznatků, zaměstnavatelé při aplikaci stupnic se sníženým počtem platových stupňů často postupují bez jednoznačných pravidel, která by zabránila diskriminaci některých skupin zaměstnanců. Jinou variantou je zakonzervování stavu platného ke dni nabytí účinnosti vnitřního platového předpisu, bez perspektivy dalšího řešení situace. Není však také výjimkou, že zaměstnavatelé určují zaměstnanci platový tarif zcela nahodile, bez stanovení jakýchkoliv kritérií. Za vhodné řešení již vůbec nepovažujeme zařazování zaměstnanců do platových stupňů na základě formálního hodnocení, které je nutné přizpůsobit stanovenému limitu prostředků na platy.
Důrazně připomínáme, že pokud má dojít k nápravě uvedené situace, zejména ke stabilizaci a srovnatelnosti podmínek pro odměňování zaměstnanců veřejných služeb a správy, je nezbytně nutné upravit znění § 6 předmětného nařízení vlády. Požadujeme proto, aby okruh zaměstnanců, kterým lze určit platový tarif v rámci rozpětí nejnižšího až nejvyššího platového stupně příslušné platové třídy, byl v § 6 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., vymezen v rozsahu platném do 31.12.2010.
S paní ministryní jsme dále projednali nutnost valorizace všech stupnic platových tarifů minimálně v rozsahu, který by kompenzoval pokles reálných platů zaměstnanců veřejné sféry v letech 2011 až 2013.
Požádali jsme paní ministryni o navržení úpravy nařízení vlády 564/2006, § 6 tak aby délce praxe odpovídal tarifní stupeň od 1. 7. 2014. Dále jsme požádali paní ministryni aby ve spolupráci s ministry v jejichž resortech jsou výše uvedení zaměstnanci o uplatnění požadavku na navýšení prostředků na platy na rok 2015 tak aby byl vytvořen prostor pro stabilizaci systému odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů