Co určitě bylo a co možná bude
Většina voličů zvolila pravicovou vládu. Někteří milovníci přírody, hlavně veverek, své volby začínají litovat. Ti, kteří vůbec nevolili, nejvíc nadávají. Myslí si, že na vládu. Nikoliv. Nadávají sobě. Ale nevědí o tom. Hasiči a policisti vloni třikrát demonstrovali. V září dokonce s masivní účastí ostatních státních zaměstnanců a většinovým pochopením veřejnosti. Vláda ale v médiích omílala proč stávkujete, když s Vámi tolikrát jednáme ? Odboráře rozdělila na dvě skupiny. Jedni prohlédli její taktiku mediálně zúročit frekvenci jednání s odbory, ve skutečnosti jim ale nakašlat. I kdyby měly pozlacené argumenty. Tato skupina odborářů snad začíná vyhodnocovat demonstrace jako vládou vyprovokovaný trénink na rok 2011. Snad po vzoru fotbalistů nepodcení zimní přípravu. Druhá skupina vládu neprokoukla. Mediálně zpracovaná, frustrovaně říká odbory za nás málo bojovaly. Typnul bych si, že to jsou především ti kolegové, kteří nebyli ani u voleb, ani na demonstracích. Někteří píšou, že zvažuji vystoupení z odborů. Udělají-li to, potrestají svůj svaz, ale za co? Byly to snad odbory, které zavinily krizi? Nebyly, samozřejmě. Jsou to snad odbory, které realizují rozpočtovou politiku Jánošíka naruby? Nejsou, samozřejmě. Tyto základní pravdy i členové druhé skupiny určitě znají. Potrestají-li vystoupením svůj svaz, potrestají v první řadě sebe. Protože hůř teprve bude. A nejsnadněji se dá zamést s jednotlivcem. Každý by si měl položit otázku komu to slouží. Vládě zatím vychází taktika rozděl a panuj. Jenže na mladé maminky, na důchodce, na ty sociálně nejslabší, ale i na státní zaměstnance začnou teprve Kalouskova a Nečasova opatření tvrdě dopadat až letos. Nevěřím že by vláda něco zmírnila. Naopak, bude se ještě snažit urvat lidem co se dá a zprivatizovat i to, co se skoro nedá. Věřím ve zdravý rozum našich členů. A věřím, že většina z nich patří k té první skupině. Pokud si kolegové říkají, že bych se měl věnovat hasičům a ne vládě, mohu je uklidnit. Svaz pro ně dělá co může. Stačí PRAVIDELNĚ číst náš web a poštu, kterou zasíláme do všech ZO. A neděláme to jen pro skupinu výjezdových hasičů. Dobře si uvědomujeme, že HZS ČR je živoucí a dost velký organismus, který samozřejmě stojí na základech, viděných denně ve zprávách. Tedy na hasičích. Vždyť to má sbor i v názvu. Aspoň zatím. Ale tak velká organizace samozřejmě nemůže fungovat sama od sebe, jen s hasiči. Potřebuje taky právníky, ekonomy, účetní atd., jako každá instituce. A nezapomínejme, že sbor vykonává i státní správu. Od vyšetřování požárů, přes stavební prevenci, až po kontroly. I tu hasiči neoblíbenou papírovinu kolem civilní ochrany musí někdo dělat. A HZS ČR ji díky politikům, ale i díky některým svým „manažerům“ před deseti lety dostal do vínku. Tak jsou prostě teď karty rozdány. Možná si někdo myslí, že kdyby se sbor zbavil některých činností i s lidmi, kteří je vykonávají, zbylo by víc peněz na mzdy hasičů. Např. ZPP převést na policii, stavební prevenci na stavební úřady, kontroly ať si dělají pojišťovny, CO armáda a pod. To ale musí mít „premiéra“ Kalouska i „vícepremiéra“ Bártu za hlupáky. Peníze na mzdy těchto našich kolegů by šly za nimi. Nářky že odbory hájí jen mokré hasiče se mi zdají stejně hloupé a zjednodušené jako opačné výkřiky. Každopádně velké změny by šlo udělat pouze změnou několika zákonů. Včetně kompetenčního. To by ale v „rozpočtově odpovědných“ časech přinášelo mnohem větší rizika zhoršení stavu, než šanci na zlepšení. Tudy by cesta nevedla, ani kdybych takovému zjednodušenému vidění světa podlehl i já. Mělo by nám jít nyní ve sboru o vnitřní proporce. O to, aby byla konečně naplněna vyhláška o plošném pokrytí. Zatím to vypadá podle několika vyjádření pana generála spíše opačně. Tedy že si připravuje půdu pro její další změkčení. Prý je jeho záměrem propustit, resp. nenaplnit 300 tabulkových míst, Z toho 2/3 hasičů a 1/3 ostatních. Pokud to udělá, půjde při zajištění chodu služby na stanicích už skutečně do tuhého. Posláním OSH je hájit zájmy VŠECH svých členů. Ale situace v parlamentu není ani z desetiny tak příznivá odborům, jako tomu bylo v první dekádě života OSH. Nezbývá nám, než se kromě zatím marných snah o změny legislativy ještě více soustředit na vnitřní problémy sboru. Nyní především na přerozdělování peněz, které stát sboru tak drasticky krátí. Zákon hovoří jasně. Tyto vnitřní předpisy mají být s odbory projednány když se připravují. Ne jim být pouze oznámeny jako hotová věc. Příplatky, ozdravné pobyty, systemizace služebních míst. Z některých krajů mám zatím zprávy, že k systemizaci ani k pokynům o příplatcích nemůže pan ředitel odborářům nic říct, protože to ještě nemá sám z generálního ředitelství sděleno. Jinde odboráře pan ředitel odbyde větou u nás se nic měnit nebude a hotovo. Jinde se prý chystá rušení míst pouze na územních odborech a krajské ředitelství „pustí“ tak maximálně jednoho civila. Někde prý kraj chce „nadělit“ lidem jednotnou ztrátu kolem 3 tisíc na osobu. To by se mi zdálo jako nejméně špatné řešení ze všech špatných. Žádné dobré bohužel vzhledem k objemu mzdových prostředků a nastavení systemizace generálním ředitelstvím neexistuje. Něco je špatně. Podle mně je to řízení celého sboru. Se mnou a s mým místopředsedou bylo panem generálem jednáno podobně, jako jsem popsal jednání vlády s centrálou. Na podzim s námi byl ochoten jednat třeba 4 hodiny. My jsme mu přednesli řadu konkrétních poznatků, námětů i dotazů. A on pak schválil do zápisu z porady se svými krajskými řediteli , že odbory zatím neměly při jednání konkrétní připomínky. Až v prosinci jsme si vyprosili první návrhy pokynů GŘ k příplatkům, k ozdravným pobytům a pod. Museli jsme si samozřejmě vyhradit čas na jejich prostudování. Abychom mohli připravit stanovisko, se kterým půjdeme na projednání. Očekávali jsme pozvání k jednání, proto že to ukládá zákon. I proto, že nás pan generál přes pokročilý čas upozorňoval, že dokumenty ještě nejsou definitivní. Stanovisko jsme tedy férově co nejdříve zaslali předem, aby se i druhá strana mohla na projednávání připravit. Ale druhá strana nás pouze písemně vyzvala, když se nám nelíbí v jejích návrzích pokynů to či ono, ať zašleme protinávrhy. Začalo nám být jasné, že druhá strana už si chce asi jen dopisovat a že hraje o čas. Aby již na žádné projednání čas nebyl. Napsal jsem tedy doplněné stanovisko OSH a moje obavy se naplnily. K žádnému projednávání jsem již nebyl pozván. Jen to stanovisko OSH posloužilo k tomu aby bylo možno zesílit tlak na rozbíjení OSH. Demagogickým pošťuchováním denních, jak by jim odbory chtěly brát odměny a příplatky. Nikoliv. Odbory si jen naivně myslely, že přiostřené stanovisko konečně vyprovokuje jeho výsost k jednání. Ano, „jednala“. Ale ne s námi. O nás bez nás. Je tedy možné, že i my budeme letos „jednat“. O tom ale musí rozhodnout členská základna. Znovu ovšem připomínám, že ji tvoří nejen výjezdoví hasiči, ale i ostatní příslušníci a zaměstnanci a budeme se ptát všech. Naprostá většina našich členů najde v únoru v první letošní výplatě o tři až čtyři tisíce méně, než vloni. Důvody k odborovému přitvrzení se jistě najdou v celé rozpočtové sféře. A u nás by se jistě našly další. Viz netransparentnost některých výběrových řízení, do kterých pan generál nehodlá připustit odbory, i když mu to zákon ukládá. Máme si prý stěžovat třeba na ústavním soudu, ale do té doby držet ústa a krok. A nemáme tyto věci ventilovat v médiích, ani na webu. I to je médium a nevíme, kdo by to mohl číst. Děkujeme za poučení. Viz zařazení hasičů do nižší skupiny rizikového příplatku, než např. policisti. To se táhne od doby, kdy jsme na tyto příplatky pomohli při jednání s vládou sehnat peníze a ty pak byly z velké části GŘ převedeny jinam. Viz neférové a zkreslující informování po služební linii, jak probíhalo centrální jednání s odbory. Zatím jsme připraveni především poskytovat právní pomoc našim členům. Hhlavně při odvoláních a event. žalobách. V ostatním nechci nic předjímat. Třeba se konečně našimi stížnostmi na řízení HZS ČR začne seriozně zabývat ministr vnitra. No nesmějte se, já to myslím vážně.
Vstupujeme do velmi těžkého roku. Přeju vám pevné zdraví i zdravý úsudek.
Zdeněk J. Oberreiter předseda OS hasičů